Autorijden / vliegen

Autorijden – Nederland

CBR / Regeling eisen geschiktheid
Groep 1: A/B/BE/T Particulier gebruik Groep 2: C/D Beroepsmatig/groot rijbewijs
Situatie Groep 1 (A/B/BE/T) Groep 2 (C/D) Bron
Acuut coronair syndroom (ACS) instabiele AP Ongeschikt tot adequate behandeling Ongeschikt tot adequate behandeling §6.3.1
Myocardinfarct (MI) Klachtenvrij: geschikt op aantekening
Bij functionele hartschade:
4 weken ongeschikt, daarna volgens §6.2
Zelfde principe als groep 1 §6.3.1–6.2
Stabiel coronair lijden angina CCS I–III toegestaan max. 5 jaar
CCS IV ongeschikt
CCS I–II toegestaan max. 5 jaar
CCS III–IV ongeschikt
§6.3.2
Chronisch hartfalen (NYHA) NYHA I–II toegestaan max. 5 jr
NYHA III toegestaan met rapport
NYHA IV ongeschikt
Alleen bij NYHA I–II én EF > 35%
NYHA III–IV ongeschikt
§6.2
Pacemaker Geschikt max. 10 jaar Ongeschikt t/m 2 weken
Daarna geschikt max. 5 jaar
§6.7.3
ICD (primair) Ongeschikt t/m 2 weken
Daarna geschikt max. 5 jr
Vaak code 100/101
Ongeschikt §6.7.4.1
ICD (secundair) Ongeschikt t/m 2 maanden
Daarna geschikt met code 100/101
Ongeschikt §6.7.4.2
Na ICD-shock 2 maanden ongeschikt na terechte shock
Bij onterechte shock: ongeschikt tot herprogrammering
§6.7.4.3
Syncope / wegraking onbewezen origine 3 maanden syncopevrij na één episode
12 maanden bij meerdere episoden
6 maanden syncopevrij
12 maanden bij meerdere
Hoofdstuk 11

Vliegen met Hartaandoeningen

Richtlijnen voor cardiovasculaire patiënten
Situatie Wanneer vliegen? Aandachtspunten Bron
STEMI laag risico 3 dagen (BCS)
7-10 dagen (CAA)
EF >45%, <65 jr
Eerste event, succesvol gerevasculariseerd
Ongecompliceerd beloop
Geen geplande vervolgonderzoek
BCS
CAA
STEMI medium risico 10 dagen (BCS)
EF >40%
Geen teken van hartfalen
Geen ischemie of arythmie
Ongecompliceerd beloop
BCS
CAA
STEMI hoog risico Uitstel geadviseerd
EF <40%
Hartfalen aanwezig
Vervolgonderzoek nodig
Revascularisatie/ICD geïndiceerd
BCS
NSTEMI / Instabiele AP laag risico 3 dagen (BCS)
7-10 dagen (CAA)
EF >45%, <65 jr
Eerste event, succesvol behandeld
Monovasculaire laesie
Ongecompliceerd beloop
BCS
CAA
NSTEMI medium risico 10 dagen (BCS)
EF >40%
Geen hartfalen
Geen ischemie of arythmie
Ongecompliceerd beloop
BCS
CAA
NSTEMI hoog risico Uitstel geadviseerd
EF <40%
Hartfalen aanwezig
Vervolgonderzoek nodig
Revascularisatie/ICD geïndiceerd
BCS
Hartfalen NYHA II Toegestaan
Met voorzorgsmaatregelen
Stabiele medicatie
Extra zuurstof overwegen
Vermijd dehydratie
CAA
BCS
Hartfalen NYHA III Overweeg medische begeleiding
Eventueel zuurstof gedurende vlucht aanvragen
Eventueel zuurstof regelen met airline
Risico op decompensatie
CAA
BCS
Hartfalen NYHA IV Niet aanbevolen
Contraindicatie voor vliegen
Rust dyspneu
Hoog risico op decompensatie
Alleen met air ambulance
CAA
BCS
Na PCI/stent ongecompliceerd 2–3 dagen Let op antistolling
Voorkom immobiliteit
CAA
Status na CABG 10-14 dagen
Bij goede wondgenezing
Stabiele hemodynamiek
Geen complicaties
Goede mobilisatie
CAA
Na klepoperatie 10–14 dagen Wondgenezing afwachten
Bij klachten uitstellen
CAA
Instabiele angina Niet vliegen tot stabiel Medische beoordeling vereist
Eerst stabiliseren
CAA
Pacemaker/ICD Toegestaan Poortjes veilig bij normaal doorlopen
Geen langdurige handscanner
Neem pacemaker/ICD-pas mee
CAA
Lange vlucht (≥4u) Mogelijk DVT-preventie: bewegen, hydreren
Compressiekousen overwegen
AsMA
Scroll to Top